Op basis van een database met 75 breedbandinitiatieven op het Nederlandse platteland en het meerjarig volgen van een initiatief in de gemeente Oldambt (Groningen) bespreken de Koen Salemink & Dirk Strijker hoe burgers zich middels het nemen van initiatieven en het opzetten van coöperaties inzetten voor de verbetering van internetverbindingen. De auteurs presenteren een 8-stappen-model waaruit blijkt dat in iedere stap burgers, overheden en marktpartijen invloed hebben op de voltooiing van die stap. Zowel gevestigde marktpartijen als overheden hebben daarbij moeite om afstand te doen van hun vertrouwde manier van handelen. Marktpartijen proberen initiatieven te vertragen om zo te voorkomen dat hun afzetgebied bedreigd wordt, terwijl overheden onduidelijk zijn over beleid. De breedbandcoöperaties zijn continu lerende en moeten beschikken over doorzettingsvermogen en sociaal, intellectueel en financieel kapitaal. De realisatie van breedband op het platteland vraagt om zowel de inzet van burgers als de betrokkenheid van overheden die faciliteren en ondersteunen.
<knipperdeknip>
Vanwege bepaalde redenen is dit artikel niet in het geheel op deze website te lezen, alleen in de eerste alinea is voorzien.
Bron:
- Dit artikel heeft als titel: Breedbandcoöperaties op het platteland, Leerscholen voor Next Generation Plattelandsontwikkeling
- Dit artikel is mede gebaseerd op een onderzoeksproject voor de Provincie Groningen.
- Geschreven door: Koen Salemink & Dirk Strijker
- Afdeling Bestuurskunde Rijksuniversiteit Groningen (RUG)
Download pdf: Salemink en Strijker_Breedbandcooperaties op het platteland