Ook in de Randstad zitten er veel zonder glasvezel

geplaatst in: Diversen | 0

glaskaartHet aantal glasvezelabonnees groeit de laatste jaren gestaag door. Glasvezel biedt hoge down- en uploadsnelheden en vormt daarmee de basis voor het moderne breedband internet. Opvallend is echter dat de Randstad achterblijft ten opzichte van de rest van Nederland. Het zijn vooral de groeigemeenten, enkele Vinex-wijken en plaatsen met een hechte sociale structuur die voorop lopen.

Uit onderzoek van de vergelijkingssite internetvergelijk.nl blijkt dat met name de Randstad nog weinig gebruikt maakt van glasvezel, de uitrol in dit deel van Nederland blijft voorlopig achter bij de rest (zie digitale Glaskaart[1]). Dit komt beeld komt overeen met het percentage glasvezelaansluitingen per provincie. Marktpartijen lijken nog niet geïnteresseerd te investeren, omdat een optimale aanpak voor het verglazen van de grootstedelijke gebieden voorlopig uitblijft. Met name in de grote gemeenten blijkt het lastig om een vraag gestuurde uitrol op te zetten, omdat inwoners van grote gemeenten minder geneigd zijn zich in te schrijven op voorinschrijvingen. Bovendien brengen gestapelde hoogbouw, het vinden van geschikte verdeelpunten en het openbreken van straten extra drempels met zich mee.

Ruim 2 miljoen glasvezelaansluitingen
De halfjaarlijkse FTTH inventarisatie van Stratix laat zien dat het aantal glasvezelaansluitingen eind 2014 is doorgegroeid naar ruim 2,1 miljoen, al maakt slechts 9% daadwerkelijk actief gebruik van een glasvezelverbinding. Stratix verwacht dat het aantal aansluitingen tot eind 2016 doorgroeit naar circa 3 miljoen.

Glasvezel en economische groei
Zowel de beschikbaarheid als de snelheid van breedband internet zijn belangrijke aanjagers van economische groei in een land. Dit blijkt uit een recent onderzoek uitgevoerd door The European Investment Bank (EIB). Nederland staat wereldwijd momenteel op de 15e plaats voor penetratie van actieve glasvezelaansluitingen, zo blijkt uit een rapport van de FTTH Council Europe (2012-2014).