Altmark-arrest
In het Altmark-arrest oordeelde het Europees Hof van Justitie dat onder strikte voorwaarden de financiering van DAEB niet als staatssteun hoeft te worden beschouwd. Echter, het kan als financiële compensatie voor het verrichten van openbare dienstverplichtingen kan worden beschouwd.
Marktfalen
Wanneer een decentrale overheid de behoefte naar een DAEB analyseert, moet er rekening gehouden met bestaande, vergelijkbare netwerken, zoals BBN( Broad Band Network?) of NGA( Next Genaration Acccess). Als wordt aangetoond dat particuliere investeerders niet in staat zijn binnen drie jaar een passende breedbanddekking aan te bieden, kan een DAEB worden overwogen. De markt kan niet voorzien in deze publieke dienst.
Breedbandrichtsnoeren
Goedkeuring onder de breedbandrichtsnoeren heeft grotere kans als de DAEB-compensatie gericht is op een Europese doelstelling. Bijvoorbeeld op het gebied van sociale cohesie. Meer hierover leest u in de Handreiking DAEB en staatssteun[1b].
Handreiking
De criteria van staatssteun zijn echter niet altijd helder en worden steeds aangepast. Het is daarom zaak zorgvuldig te werk te gaan en in geval van twijfel advies van deskundigen in te winnen. Bent u bezig met een project en heeft u behoefte aan meer (juridische) informatie en advies, neem dan contact op met Europa Decentraal.
Wat is staatssteun?
- De steun wordt door de overheid verleend of met overheidsmiddelen bekostigd;
- De steun verschaft een economisch voordeel aan een onderneming dat zij niet langs de normale commerciële weg zou hebben verkregen;
- Dit voordeel is selectief, het komt ten goede aan bepaalde onderneming(en);
- Het voordeel vervalst de mededinging of dreigt die te vervalsen en heeft een (potentiële) invloed op de tussenstaatse handel.
Er bestaat geen economisch voordeel (en dus geen staatssteun) als de overheid voorwaarden hanteert die voor een particuliere investeerder onder exact dezelfde omstandigheden aanvaardbaar zouden zijn. Ook is er geen niet-marktconform voordeel als de overheid producten of diensten tegen een marktconforme prijs inkoopt, zoals na een openbare aanbestedingsprocedure. De Commissie kan het bestaan van ‘economisch voordeel’ (het tweede criterium) onder meer toetsen aan de hand van het zogenaamde market economy investor principle (MEIP)en het market economy purchaser principle(MEPP).
- [1] http://www.europadecentraal.nl/onderwerpen/diensten-van-algemeen-belang/
- [1b] https://europadecentraal.nl/wp-content/uploads/2013/01/Handreiking-DAEB-2008.pdf
- [2] http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52013XC0126(01)&rid=2
- [3] http://www.europadecentraal.nl/onderwerpen/diensten-van-algemeen-belang/daeb-en-staatssteun/?panel=Jurisprudentie
- [4] https://europadecentraal.nl/onderwerp/staatssteun/breedband-en-staatssteun/daeb-en-breedband/
- [5] https://europadecentraal.nl/wp-content/uploads/2013/02/Handreiking-goed-op-weg-met-breedband.pdf